Menue

Dethleffs er for fjerde gang i træk kåret til den „mest fair virksomhed“ i branchen

Den tyske fairnesspris, Deutscher Fairness-Preis, går også i 2020 til Isny – Traditionsvirksomheden Dethleffs er igen samlet vinder blandt autocamperproducenterne – Initiativ fra nyhedskanalen ntv og det tyske institut for servicekvalitet, Deutsches Institut für Service-Qualität

2020 10 28 Deutscher Fairness-Preis Grosse Freude im Hause Dethleffs

Det tyske institut for servicekvalitet og nyhedskanalen ntv har også i år belønnet virksomheder i forskellige kategorier med den tyske fairnesspris 2020. Her er det for fjerde gang i træk lykkes for autocamper- og campingvognsproducenten Dethleffs at vinde den samlede sejr inden for branchen af autocamperproducenter. „Vi er overvældet af succesen“, siger en glad Robert Bielesch, der er chef for Dethleffs virksomhedskommunikation, om kåringen. „Dette år var helt sikkert ikke kun en stor udfordring for os. Men vi har gjort alt for at være tilgængelige, transparente og en fortsat pålidelig partner for vores kunder. Til det har vi givet vores digitalisering endnu et skub fremad for at kunne hjælpe, oplyse og informere kunder og interessenter på forskellige måder og for at være der for dem“, siger Bielesch, mens han ser tilbage på de sidste måneder. „At det dermed igen er lykkes os at blive kåret som samlet vinder, og at vi kan kalde os den mest fair virksomhed i vores branche, gør os stolte og bekræfter os i, at vi har fundet den rigtige vej inden for vores serviceområde.“.

Virksomheden reagerede helt i starten af pandemien og ændrede sin service på en sådan måde, at kunderådgivninger trods alt kunne finde sted. „Gennem nogle uger har vi tilbudt interessenter og kunder en ukompliceret onlinerådgivning. Her afklarer vi samtlige spørgsmål pr. videotelefon og kan endda give instruktioner om køretøjet. Selv en livepræsentation af vores nyheder, der står i vores udstillingscenter, er bekvemt mulig på den måde“, forklarer Stefan Schädler, der er chef for kundemanagement. Forhandlerne har også hurtigt indstillet sig på den nye situation og giver med deres hygiejneforanstaltninger også mulighed for at få individuel rådgivning på stedet i sikre og afslappede omgivelser.

Dethleffs har indtil videre aflyst sin deltagelse på messer og ved større arrangementer. Men også her tilbyder Dethleffs noget i stedet, forklarer Robert Bielesch: „For at vores kunder alligevel kan lære vores nye køretøjer at kende uden at skulle forlade hjemmet, har vi for første gang lanceret et digitalt nyhedsshow. Der bevæger man sig rundt ligesom på en normal messe, dog ikke til fods, men via tablet, bærbar eller pc, og kan opleve vores nyheder både indvendigt og udvendigt i fred og ro. Desuden findes der yderligere informationer om hvert køretøj, ligesom man kender det på en normal messe eller udstilling.“ Også for jubilæumsåret – i 2021 fejrer Dethleffs 90-året for firmapioneren Arist Dethleffs’ opfindelse af campingvognen – har virksomheden sat sig faste mål. Med jubilæumskøretøjer og edition-modeller samt en yderligere udvidelse af servicetilbuddet vil autocamper- og campingvognsproducenten heller ikke hvile på laurbærrene i det kommende år.

Den tyske fairnesspris

Grundlaget for fairnessprisen er en omfattende rundspørge af tyske forbrugere. Det tyske institut for servicekvalitet (DISQ) indhentede over 55.000 kundestemmer om 792 virksomheder. I den forbindelse har forbrugerne vurderet, hvor fair disse virksomheder har opført sig over for dem som kunder. Er det, man får for pengene, fair? Informerer udbyderen transparent om produktegenskaber, kontraktmæssige ydelser og priser? Og kan man stole på virksomheden, både hvad angår produkternes og serviceydelsernes pålidelighed samt med hensyn til reaktioner i tilfælde af problemer og reklamationer? De to til tre mest fair virksomheder, set fra forbrugernes synsvinkel, fra i alt 57 kategorier blev prisbelønnet. Ligesom i de forgangne tre år blev Dethleffs igen kåret som samlet vinder med 1. pladsen blandt de ti virksomheder inden for branchen „autocamperproducenter“.